کارایی بیشتر در ماشین های تزریق پلاستیک کراسمافای به دلیل کنترل هوشمند دمای قالب

کارایی بیشتر در ماشین های تزریق پلاستیک کراسمافای به دلیل کنترل هوشمند دمای قالب

سیستم کنترل دمای قالب Orca که به طور مشترک توسط شرکت KraussMaffei و شرکت  Jurke Engineering طراحی شده است، راه حلی کارآمد برای پایدار کردن فرآیندهای قالب‌گیری تزریق است. این سیستم کنترل که شرکت خودروساز آلمانی Rochling Automotive از آن استفاده کرده است و بسیار مورد توجه آن ها قرار گرفته است ، دارای عملکرد بسیار آسانی است و نیاز به تعمیر و نگه داری زیادی ندارد.

تولید کنندگان محصولات پلاستیکی، به طور فزاینده ای علاقه مند به بهینه سازی بیشتر ماشین های تزریق پلاستیک خود با استفاده از فناوری های پیشرفته هستند. در بهترین حالت، این بهینه سازی ها منجر به بهبود فرایند و عملکردی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری می گردد. سیستم کنترل دمای Orca همه موارد ذکر شده را فراهم می سازد و از زمان معرفی آن تاکنون در صنعت پلاستیک ثابت شده است.

بیش از 12000 نوع کنترلر دمای قالب تا کنون درفرآیند ماشین های تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته اند. یکی از این شرکت ها شرکت خودروسازی Röchling Automotive آلمان است که از سال 2019 از سیستم Orca در کارخانه خود استفاده می کند. این شرکت  با بیش از 4700 کارمند، ارائه دهنده قطعات خودرو و سیستم های مرتبط می باشد. تمرکز این شرکت بیشتر بر روی تولید سیستم های مکش هوا و پنل های مورد استفاده در داخل خودرو می باشد.

80000 متر مربع  از کارخانه Worms این شرکت، به تنهایی بیش از 17 میلیون قطعه ریز بدنه خودرو و قطعات موتور خودرو ، در سال تولید می کند. در همین کارخانه، مرکز توسعه Worms نیز وجود دارد که مسئولیت کل گروه بر عهده این مرکز می باشد. این مرکز در زمینه آکوستیک خودرو، آیرودینامیک و قطعات سبک خودرو تخصص دارد.

در صنعت خودرو، مشتریان نیاز بیشتری به کنترل دقیق فرآیند تولید دارند، که به تبع آن نیاز به سیستم‌های کنترل دما روز به روز افزایش می یابد. برای شرکت Röchling Automotive آلمان، تعمیر و نگهداری و پیدا کردن عیوب در فرآیند تولید عامل مهمی است، به همین دلیل است که همواره به دنبال جایگزین‌هایی برای فرآیند کنترل دمای ماشین آلات خود هستند.

شرکت کراسمافای این مشکل را بررسی کرد و توانست راه حل مناسبی ارائه دهد، این راه حل سیستم Orca می باشد. قبل از اینکه سایر تولیدکنندگان ماشین‌آلات پلاستیک بتوانند برنده معامله شوند، شرکت خودروسازی روچلینگ فناوری‌های مختلف سیستم‌های کنترل دما را آزمایش و در نهایت سیستم Orca را مورد استفاده قرار داد. عامل تعیین کننده در سیستم Orca ترکیبی از یک سیستم مقرون به صرفه، کم هزینه و بادوام بود.

قبل از اینکه سیستم کنترل دما برای اولین بار پس از حدود سه ماه راه اندازی شود، باید موقعیت مناسبی روی ماشین تزریق پلاستیک برای نصب سیستم کنترل مشخص می شد. چنانچه یک موقعیت مناسب انتخاب شود، تشخیص مقادیر به راحتی امکان پذیر خواهد بود و در عین حال به دلیل کاهش طول لوله ها و افت فشار، توان عملیاتی به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

سیستم جدید کنترل دما در حال حاضر در کارخانه Worms در حال استفاده است و به دلیل خنک ماندن قالب، توانسته ارزش افزوده زیادی برای شرکت خودروسازی روچلینگ ایجاد کند.  سنسور اولتراسونیک دوقلو که بیرون منیفولد متصل شده است، هم برای تبادل گرما و هم برای کنترل پایدار فرآیند نقش اساسی دارد. سیستم کنترل الکترونیکی دما، امکان شناسایی و نظارت بر تمام مدارهای خنک کننده را برای دمای خروجی و جریان برگشتی فراهم می سازد.

در عین حال، سنسوری که قطعه اصلی کنترلر Orca می باشد، که امکان اندازه گیری سیگنال های مربوط به کنترلر دما، آب و روغن را دارد و قادر است بدون هیچ تماسی آن ها را تشخیص دهد و منتقل سازد.

عملکرد سیستم کنترل دمای قالب از یک مدل طبیعی پیروی می کند، همانطور که از نامش پیداست، Orca بر پایه ارتباط امواج صوتی شبیه به آنچه که توسط نهنگ‌های اورکا استفاده می‌شود، ساخته شده است. پستانداران دریایی در گروه‌های خانوادگی نزدیک زندگی می‌کنند و برای جهت‌گیری و مکان‌یابی، در محدوده اولتراسونیک با هم ارتباط دارند. با پیروی از این مدل، سیستم اورکای مصنوعی زمانی را که یک سیگنال اولتراسونیک برای حرکت از نقطه A به نقطه B نیاز دارد را  اندازه گیری می کند. با افزایش سرعت جریان، سیگنال شتاب می گیرد به طوری که زمان کمتری برای ارسال سیگنال از نقطه A به نقطه B مورد نیاز است. بر اساس نسبت بین مدت و سرعت جریان، نرخ جریان را می توان محاسبه کرد.

این سیستم کنترل دمای جدید، که به صورت آپشن برای ماشین های تزریق پلاستیک جدید کراسمافای در دسترس است، برای ماشین های قدیمی کراسمافای نیز قابل نصب می باشد.

کارایی بیشتر در ماشین های تزریق پلاستیک کراسمافای به دلیل کنترل هوشمند دمای قالب
کارایی بیشتر در ماشین های تزریق پلاستیک کراسمافای به دلیل کنترل هوشمند دمای قالب