مواد نو تولید شده از مواد بازیافتی

مواد نو تولید شده از مواد بازیافتی

در نمایشگاه K 2022 خواهید دید که چگونه از جعبه های بازیافتی مواد نو تولید می شود

وقتی صحبت از بازیافت پلاستیک می شود، خواسته ها و واقعیت‌ها اغلب از هم فاصله دارند. این به این دلیل است که پلیمر خالص فقط در مقادیر محدود در دسترس است. بنابراین برای دستیابی به حجم مورد نیاز برای بازیافت باید  تا حد  امکان  از منابع  بیشتری  استفاده  شود. با  استفاده  از قالبگیری تزریق کامپاندینگ مستقیم   (DCIM-Direct Compounding Injection Molding)، شرکت کراسمافای در نمایشگاه K 2022 نشان می دهد که چگونه یک ماده جدید را می توان از سه نوع مواد بازیافتی با ویسکوزیته های مختلف به دست آورد.

ماسک های FFP2 در همه جا در دسترس هستند، با ضایعات ایجاد شده در حین تولید چه باید کرد؟ بدیهی است که باید بازیافت این ماسکها یک ضرورت زیست محیطی است. پارچه این نوع ماسک ها اغلب از الیاف از جنس پلی پروپیلن می باشند که به اندازه آب رقیق هستند (سرعت ذوب آن برابر است با 800-1000 MVR)، به طوری که با ضایعات خرد شده از جنس HDPE که از قطعات اسباب بازی گرفته شده است (MVR <1) کاملاً متفاوت است. اگر مواد HDPE را که قوامی شبیه به عسل (MVR 5-15) دارد به فرایند قالب گیری تزریق اضافه کنیم، سه نوع مواد خواهیم داشت که در صورت  ترکیب -همانگونه که  در نمایشگاه K 2022 نمایش داده خواهد شد- به یک ماده جدید تبدیل می گردند.

شرکت کراسمافای حضور خود در نمایشگاه را بر اقتصاد چرخشی متمرکز کرده است، در این نمایشگاه  یک ماشین تزریق پلاستیک کامپاندینگ DCIM  با  یک دستگاه اکسترودر تک مارپیچ که برای وزن های بین 50 تا 2000 گرم مناسب است و در نتیجه مکمل سیستم IMC (یا ماشین تزریق پلاستیک کامپاندینگ با اکسترودر دو مارپیچ) است، ترکیب می گردد.این فرایندها که به مدت 20 سال تحت آزمایش و تست قرار گرفته است برای وزن های ضرب 1500 گرمی و بیشتر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

قیمت بالای مواد پلیمری باعث می شود که فروشندگان مواد دیگر قادر به خرید مواد بازیافتی کافی برای پوشش تقاضای خود نباشند. پس لازم است خودشان اقدام کنند. فرآیند DCIM این کار را با ترکیب مواد، اصلاح  مواد با مواد افزودنی لازم، تقویت مواد و تغذیه مستقیم مواد به فرآیند قالب‌گیری تزریق انجام می دهد.

بنا به اظهارات آقای Franz-Xaver Keilbach مدیر واحد اقتصاد چرخشی کراسمافای، فرآیند DCIM  هزینه های کامپاندینگ را کاهش می دهد (به طور متوسط حدود 0.6 یورو در هر کیلوگرم) و به پردازنده این امکان را می دهد که بیشترین کنترل را روی مواد بازیافتی داشته باشد.

باید دانست که فناوری DCIM شرکت کراسمافای زمان سیکل تولید و هزینه مواد اولیه را تا 50 درصد کاهش می دهد. در این فناوری، یک اکسترودر تک مارپیچ روی واحد تزریق ماشین تزریق پلاستیک هیدرولیکی استاندارد (معمولا از سری GX ) نصب می شود. هر دوی این ماشین ها دارای عملکرد متناوب هستند، به این معنی که زمانی که حجم تزریق به سیکل بعدی تولید می رسد اکسترودر متوقف می شود.

در نمایشگاه K 2022، سه نوع مواد اولیه همراه با مستربچ، افزودنی و اکسید آهن میکا به عنوان پرکننده، ترکیب می شوند، نتیجه این امر کاهش زمان خنک سازی به میزان 10 درصد است. تبدیل کردن شش نوع اجزای مختلف و دستیابی به یک ماده مذاب همگن، با استفاده از مارپیچ به خصوص اکسترودر امکان پذیر است، این مارپیچ دارای طراحی بهینه و طول بسیار زیاد است، نسبت طول به قطر مارپیچ معمولا بین 17 تا 23 L/D (در ماشین های تزریق پلاستیک استاندارد) می باشد، ولی برای ماشین DCIM نسبت طول به قطر مارپیچ 30 می باشد.

با توجه به مشکل فعلی تامین انرژی،دانستن این نکته نیز جالب است که تمام مراحل تولید در یک فرآیند گرمایشی واحد انجام شود، یعنی مواد ذوب شده مستقیماً و بدون هیچ وقفه و  اتلاف حرارتی از اکسترودر به واحد پلاستیک سایزر ماشین تزریق پلاستیک هدایت می شود. این فرآیند تک مرحله ای باعث کاهش مصرف انرژی و آلودگی دی اکسید کربن می گردد و به دلیل کاهش تخریب پلیمری، مواد ملایمی حاصل می گردد.

در غرفه نمایشگاه، پلاستیک پلی اولفین جدید ایجاد شده به این روش به جعبه های  تاشو پنج تکه کاربردی تبدیل  می شود،  جعبه هایی  که  برای حمل و نقل ماهی تازه مورداستفاده قرار می گیرد.  زمان سیکل تولید ماشین  GX 1100-4300 DCIM حدود 35 ثانیه است که برای DCIM عالی است زیرا سیکل تولید آن از حدود 20 ثانیه شروع می شود و پردازش مواد اضافی هیچ تاثیری بر زمان چرخه ندارد.

در نمایشگاه K، یک ربات خطی LRX 350 پنج قسمت جداگانه جعبه را از قالب جدا می کند (قالب سازی SCS) و آنها را به سیستم اتوماسیون شرکت Campetella هدایت می کند، سیستم اتوماسیون کامپتلا کار قرار دادن، برش و چیدن جعبه ها را انجام می دهد.

بدون شک هزینه های تولید با روش کامپاندینگ مستقیم کاهش یافته است (حدود 30 تا 50 درصد) که برای صنایع بسته بندی و لجستیک بسیار اهمیت دارد، اما برای تولیدکنندگان قطعات فنی نکته دیگری نیز حائز اهمیت است و آن: نظارت بر تولید است. شرکت‌ها و تولیدکنندگان قطعات مرتبط با ایمنی، که ملزم به اثبات کاملا سالم بودن کالاهای تحویل داده شده هستند، می بایست روی مواد اولیه کنترل داشته باشند و نتوانند به یک کامپاندر خارجی تکیه نکنند. بنابراین در صورت داشتن پروژه های جدید یا اصلاح الزامات مکانیکی، آنها نیز قادر خواهند بود فرمولاسیون جدید خود را داشته باشند و به مشتری پیشنهاد دهند.

فرآیند DCIM شرکت کراسمافای، از یک اکسترودر تک مارپیچ  استفاده می کند. از آنجایی اساس این فرآیند یک ماشین استاندارد است، هزینه های اضافی برای تجهیزات DCIM کم است و در مدت زمان کوتاهی هزینه ها بر می گردد. اگر در حال حاضر هیچ کامپاندی نیاز نباشد،  دستگاه همچنین می تواند در حالت قالب گیری تزریقی استاندارد مورد استفاده قرار بگیرد. این  امر حداکثر انعطاف پذیری را به کاربر می دهد و در نتیجه آنها را برای پیشرفت های بیشتر در اقتصاد چرخشی مجهز می نماید.

مواد نو تولید شده از مواد بازیافتی