نگاهی به کنترلر MC1 تا MC6 طی 40 سال

نگاهی به کنترلر MC1 تا MC6 طی 40 سال

سفری در تاریخ سیستم های کنترل ماشین های تزریق پلاستیک

تاریخچه توسعه کنترلرها در سال 1980 با سیستم کنترل MC1 آغاز شد. امروزه ، در نسخه فعلی MC6 ، اپراتور، ماشین تزریق پلاستیک را از طریق یک پنل لمسی مدرن کنترل می کند. چیز زیادی ما را به یاد اولین سیستم کنترل 40 سال پیش نمی اندازد یا اینطور نیست؟

واحد کنترل MC  شرکت کراسمافای از سال 1980 به طور مداوم توسعه یافته و پیشرفت کرده است. در طول این مدت تغییرات زیادی در اجزا، عملکردها و ساختار داخلی آن ایجاد شده است. نتیجه آن یک کنترلر بالغ است که مجموعه وسیعی از آپشن ها را ارائه می دهد ، که با وجود سابقه طولانی هنوز همچنان در حال پیشرفت است.

طی این 40 سال، کنترلر های MC بیش از شش نسل را در طول زمان پشت سر گذاشته اند. بعضی اوقات این تحولات به ظاهر به چشم نمی آمدند ولی اجزا و ساختار داخلی، عملکرد ها به طور کامل دچار تحولات اساسی می شد.

هر یک از این تغییرات بر اساس ترند های پیشرفته بود و آنچه را که از نظر فنی امکان پذیر و از نظر صنعتی قابل اعتماد بود، منعکس می کرد.

عکس اول: اولین سیستم کنترلی

در سال 1980، عرضه ماشین های تزریق پلاستیک مجهز به سیستم کنترلی MC1

عکس دوم: از سال 1987 معرفی سیستم کنترلی MC3

این سیستم کنترل با یک مانیتور روی پایه متحرک عرضه شد، تعویض رله ماشین با واحد کنترل الکترونیکی امکان پذیر شد

بزرگترین نقطه عطف در چهار دهه تحول در کنترلر های MC امکان تعویض رله ماشین ها با استفاده از واحد کنترل الکترونیکی در پایان دهه 1970 بود.

کنترلر MC2 ، رله ها را با یک ماژول الکترونیکی  قابل برنامه ریزی که بر اساس میکروکنترلر و نرم افزار کنترل شده بود ، تعویض می کرد. در سال 1987 ،کنترلر MC3 با یک مانیتور روی پایه متحرک عرضه شد. در سال 1991 به روز شد و اولین مانیتوربا صفحه نمایش تخت را به بازار عرضه کرد.

در سال های 2003/2004 سیستم کنترل MC4 معرفی شد، که از ربات نیست پشتیبانی می کرد. در کنترلر MC5 صفحه نمایش لمسی عرضه شد، که در ابتدا از جنس فیلم بود و سپس با جنس شیشه ارائه شد. کنترلر MC6 صفحه نمایشی مبتنی بر نرم افزار Windows داشت، از سال 2015 این نوع کنترلر با صفحه نمایش شیشه ای خازنی در دسترس قرار گرفت؛ این نوع کنترلر به دلیل استفاده از صفحه نمایش لمسی به راحتی قابل استفاده است و در صنعت پلاستیک به آن لقب “تلفن هوشمند صنعت پلاستیک” را داده اند.

آقای Gunter Grimm رئیس بخش فناوری کنترلر های کراسمافای می گوید

“هدف ما این است که پیشرفت فناوری را به حداکثر برسانیم ، در حالی که نوآوری ها به قدری کاربرپسند باشند که اپراتورها بتوانند به سرعت با نحوه عملکرد ماشین آشنا شوند.”

طراحی نرم افزاری و سخت افزاری کنترلر MC6 بر اساس اصول مدولار است. شبکه داخلی کابل ها، در سیستم سیم کشی ماشین، می تواند برای اتصال محرک ها، سنسورها، اجزار الکترونیکی استفاده گردد، تکنولوژی OPC UA نیز برای ادغام سایر دستگاه ها به ماشین تزریق پلاستیک تعبیه شده است.

بعلاوه، عملکرد هایی مثل DataXplorer وجود دارد که بیشتر تنظیمات انجام شده روی ماشین تزریق پلاستیک در حافظه خود ذخیره می نماید که می توان آن ها را روی حافظه خارجی نیز ذخیره و نگهداری کرد.  اپراتوری هوشمند به کارکنان غیرحرفه ای نیز این امکان را می دهد که بتوانند ماشین تزریق پلاستیک را آماده به کار سازند و پس از 15 دقیقه آموزش بتوانند تنهای با دو کلید قرمز و سبز، اپراتوری ماشین تزریق پلاستیک را انجام دهند.

از سال 2021، کنترلر استاندارد ماشین تزریق پلاستیک به کنترلر smartCube تبدیل شدند، – یک ماژول ویژه برای استفاده از عملکردهای فعلی و آتی صنعت 4.0 طراحی شده است.

نگاهی به کنترلر MC1 تا MC6 طی 40 سال
نگاهی به کنترلر MC1 تا MC6 طی 40 سال
نگاهی به کنترلر MC1 تا MC6 طی 40 سال